utorok 14. apríla 2015

McKenzieová Catherine - Manžel na objednávku

Vydal: Fortuna Libri, 2013
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 344
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Vydá sa Anne za muža, o ktorom takmer nič nevie?
Anne Blythová má skvelý život – zaujímavú prácu, dobrých priateľov a zrejme dostane aj zmluvu na vydanie knihy, no stále sa jej nedarí nájsť si životného partnera.
Náhodou nájde vizitku zoznamovacej kancelárie a vloží si ju do vrecka – pre istotu. Krátko nato jej najlepšia priateľka Sarah oznámi, že sa vydáva. Anne sa neubráni závisti, a tak sa rozhodne zoznamovaciu agentúru čo najskôr navštíviť v nádeji, že sa jej konečne podarí nájsť správneho muža. Čoskoro však zistí, že to nie je zoznamovacia, ale sobášna agentúra. Spočiatku myšlienku „manžela na objednávku“ zavrhne, no čím viac o tom premýšľa, tým väčšmi sa jej to pozdáva – najmä preto, lebo agentúra má vysoké percento úspešnosti.
Dohodené manželstvá predsa fungujú na celom svete, prečo by to nemohlo vyjsť aj jej?

A ako to vidím ja?
Rozmýšľala som, či pridať recenziu na túto knihu. Prvý dojem po prečítaní bol, že je to sladkokyslá lovestory so zaujímavým nápadom, ale nebudem mať o nej čo povedať. Však takýchto zápletiek už tu boli milióny a povedzme si, skoro všetky Lovestorky idú podľa zaužívaného pravidla: stretneme sa - prvý dojem výborný - bozk je nádherný - prvé slová Ľúbim ťa - zápletka - nasranie jedného alebo druhého hlavného hrdinu - rozchod - udobrenie - veľká láska zvíťazila. Áno, áno, klišé ako svet!

Ale potom som sa zamyslela. Keď som bola čerstvá 20-tka, alebo 25-ka, ani trochu ma nerozčuľovali reči typu, kedy sa vydám, či budem mať deti, či je to ten pravý, či ostaneme spolu až do... no naisto neurčitý počet rokov. Keďže som vo veku hlavnej hrdinky, odmyslela som si manžela, môjho malého synátora a prišlo mi smutno. Na randenie, oťukávanie, spoznávanie, dlhodobé chodenie by som v rachote biologických hodín asi veľa elánu a času nemala. Bolo by dohodnuté manželstvo až taký zlý nápad?

A potom som si spomenula na svojho deda. Oženil sa v rachote guliek a mínometov, v posledný rok 2.svetovej vojny, a nebyť ustupujúcich Nemcov, ktorí so sebou brali všetko a nechávali po sebe len spúšť, bol by ženatý ešte dlho. Takto jeho manželstvo skončilo po 14 dňoch a dodnes nevieme, kde je bývalá mladá pani pochovaná. :-( Jeho druhé manželstvo začalo dohodou. Dohodou jeho rodičov a rodičov mojej starej mamy. Keďže mužov v dedine neostalo veľa, dali jej na výber. Buď pôjde za neho a bude sa mať dobre ako vydatá pani, alebo bude hľadať ďalej a možno už nenájde. Mimochodom, ako 22 ročná už bola stará dievka. Do roka sa im narodil syn a manželstvo vydržalo 40 rokov (nebyť zákernej rakoviny, bolo by vydržalo aj viac).

Prečo by teda dohodnuté manželstvo nemohlo vydržať? Sú kultúry, kde tento zvyk prevláda dodnes. Netvrdím, že všetky manželstvá sú šťastné, ale v každom prípade do neho vstupujú ľudia s menšími očakávaniami a nemajú oči zahmlené ružovými okuliarmi. Zastávam názor, ktorý je aj prezentovaný v knihe, že základom manželstva je priateľstvo, porozumenie a vzájomná úcta. Preto manželstvá našich dedov vydržali tak dlho. A preto väčšina terajších manželstiev končí rozvodom. Chýba porozumenie, úcta a snaha riešiť konflikty, prípadne nachádzať kompromisy. Žiaľ, v dnešnej dobe sa všetko rieši "rozvodom".

Preto túto knihu neodporúčam mladým, majúcim ružové okuliare na očiach, očakávajúcim lásku ako svet a motýliky až na chrbte. Odporúčam ju zrelým ženám, ktoré si uvedomili, že zľaviť zo svojich nárokov nemusí byť vždy zlé. Pretože aj ten najideálnejší partner podľa vysnených ideálov, môže byť v konečnom dôsledku riadny vôl :-D

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára