pondelok 27. apríla 2015

Hooverová Colleen - Život jedna báseň

Vydal: Ikar, 2014
Väzba brožovaná bez prebalu
Počet strán: 288
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Laykenini rodičia sa nevedeli dohodnúť: matka ju chcela pomenovať Layla podľa piesne Erica Claptona, otec navrhoval meno Kennedy podľa Kennedyovcov – hociktorého z nich. Kompromisom vzniklo meno Layken. Dnes už má dievča osemnásť, končí strednú školu a ocitne sa v novej životnej situácii: otec umrel a matka aj mladší brat potrebujú jej pomoc. Navonok pôsobí pokojne a vyrovnane, no v skutočnosti trpí a stráca nádej v budúcnosť.

Celá rodina sa z finančných dôvodov presťahuje na druhý koniec krajiny, do Michiganu. Tu sa Layken zoznámi s príťažlivým dvadsaťjedenročným susedom Willom s veľkou vášňou pre slam poetry, slamovanie. Aj on sa stará o mladšieho súrodenca. Veľmi skoro sa medzi nimi vytvorí mocné puto a Laykenin život odrazu dostáva novú iskru.

Po nádhernom prvom rande mladý pár čaká ohromujúce zistenie. Musia sa vyrovnať nielen so silami, ktoré ich k sebe priťahujú, ale najmä s tými, ktoré ich chcú od seba odtrhnúť. Ďalší úder nedá na seba dlho čakať, ale tentoraz sa Layken nemieni vzdať tak ľahko. A keď chýbajú obyčajné slová, svoje city možno najlepšie vyjadriť veršami...

A ako to vidím ja?
Predstavte si situáciu: stretnete nádherného chlapca, pri ktorom sa vám potia ruky a motýle máte tuším po celom tele. Pozve vás na rande. Celý deň rozmýšľate, kam vás vezme, aké to bude, čo si obliecť, či sa mu budete páčiť... A on vás vezme na prednes poézie! Pre mňa studená sprcha. Neviem prečo, ale poéziu bytostne neznášam a vyhýbam sa jej ako sa len dá. Takže asi by som ušla hneď z prvého takéhoto rande. Čo by však bola veľká škoda, pretože báseň, alebo slam ktorý predniesol Will bol...úžasný. Nevnímala som ho ako poéziu, ale ako vyjadrenie myšlienok, životnej situácie, a bolo to podané naozaj skvele.

Preto sa ani trochu nečudujem, že po tomto bola Layken, skrátene Lake zamilovaná do Willa od vrchu až po spodok. Tu však nastáva tvrdý dopad. Až pokiaľ na Willa nenarazila na chodbe svojej strednej školy, kde Will zhodou okolností učí, a učí...áno aj Lake.

Ani trochu sa nečudujem, že si Will snaží držať Lake ďalej od tela, aj z očí. Jednou z prvých vecí, ktoré sme sa na pedagogike učili, boli morálne vlastnosti a prezentácia učiteľa (a na ktoré asi už niektorí učitelia totálne zabudli). Takže na jednej strane rozumiem, prečo nemôžu byť spolu, na strane druhej mi je ich ľúto, lebo...romantika :-) Will má aj iný problém, rodičia mu zahynuli a on sa sám stará o 9 ročného brata. Preto nemôže prísť o robotu, prišiel by aj výhody štúdia na vysokej škole, ktorú si robí a nemohol by sa o brata už vôbec postarať. Ani Lake to nemá jednoduché. Zisťuje, že z domova v Texase neodišli pre peniaze, ale pre niečo oveľa horšie, niečo, čo taktiež totálne zmení život nielen jej, ale i jej mladšiemu bratovi.

Nebudem viac prezrádzať, snáď len toľko, že v niektorých častiach som mala slzy v očiach a v niektorých servítka nestíhala. Tento príbeh je sladko-kyslý, sladko-bôľny, ale aj veľmi silný, priateľský a nádherný. Celým príbehom sa nesie slam poézia, a je naozaj veľmi dobrá, v niektorých častiach dokonca perfektná. Za seba určite odporúčam a teším sa na ďalšie knihy tejto autorky.

"Život nechce, aby ste mu dovolili, nech vám tvrdí, že
váš mladší brat je jediný, kto má byť na prvom mieste.
Život nechce, aby ste mu dovolili, nech vám tvrdí, že
vaša kariéra a vzdelanie majú stá na druhom mieste.
A život určite nechce, aby som mu dovolil,
nech mi tvrdí, že dievča, s ktorým som sa zoznámil,
to nádherné, silné, úžasné, odolné dievča,
do ktorého som sa zaľúbil,
má byť na treťom mieste.
Život vie.
Život sa mi pokúša naznačiť, že dievča, ktoré ľúbim,
do ktorého som sa zaľúbil...
Má byť na prvom mieste.
Odteraz bude na prvom mieste ona."

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára