streda 1. apríla 2015

Brat Roman - Pasodoble s prízrakmi

Vydal: Slovart, 2007
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 141
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Roman Brat sa na slovenskej literárnej scéne udomácnil predovšetkým ako prekladateľ zo španielskej a latinskoamerickej literatúry a tvorca pôvodnej literatúry pre deti. Jeho najnovšia próza Pasodoble s prízrakmi je napínavým a dynamickým príbehom o spisovateľovi, ktorý svoj román o večnom boji dobra a zla napíše tak presvedčivo a sugestívne, že sa v ňom mnohé osoby i skupiny ľudí spoznajú a rozhodnú sa mu za to pomstiť. Pomôže mu až útek do krajiny, kde sa odohráva dej jeho románu a kde panuje neistota z nevyhlásenej vojny medzi baskickou polovojenskou organizáciou ETA a silovými zložkami štátu. Do celej záležitosti napokon vstúpia jasnovidka Tomasa a novinárka Isabel, ktoré zvrátia zdanlivo neodvratný osud.

A ako to vidím ja?
Priznám sa, Romana Brata môžem. Nielen preto, že ho poznám osobne (nie, nechválim sa, jednoducho sa v knihovníckej praxi stretávam s rôznymi spisovateľmi), ale aj preto, že jeho knihy sú podľa mňa úžasné. Či už beriem do úvahy jeho tvorbu pre mladých čitateľov, alebo knihy pre dospelých.
Pred touto knihou som čítala prózu Útek do raja, ktorá bola zaujímavou zmesou poviedok so Španielska a z ktorej cítiť, že autor Španielsko a španielčinu ozaj miluje.

Som rada, že túto jeho vášeň cítiť aj z tejto knihy. Hlavný hrdina Viktor Herman napíše knihu o Baskicku, o boji Baskov v odboji, o ich zabíjaní, prepadávaní bánk, tajných bunkách. Napíše knihu tak sugestívnu, citovú a uveriteľne "skoro" pravdivú, že vás neprekvapí, ak tým vyvolá vlnu nevôle. Polície, španielskych úradov, ale aj samotných Baskov, ktorí sa boja odhalenia.

Postupne sa reálny príbeh prelína s ukážkami "Viktorovej knihy", a vy začínate pochybovať. Naozaj si všetko vymyslel? Čo ak všetko, o čom píše naozaj zažil? Ako by mohol poznať do najmenších podrobností bary, námestia,opisovať ľudí, ktorí tam žijú, akoby ich poznal týždne, možno mesiace? Čo ak všetko o čom píše, je naozaj, a teraz sa mu chcú Baskovia pomstiť za to že ich zradil a polícia ho chce chytiť pre to isté, ibaže by zradu privítali ako informáciu, ktorá im chýba?

"Viktor Herman na okamih vypol v aute klimatizáciu, lebo cítil, že je mu chladno. ... Jeho druhé ja, nútiace ho opustiť všetko vydobyté pohodlie i spoločenské postavenie, mu dva dni predtým prikázalo ukryť v aute niekoľko kíl danubitu a vydať sa na cestu do Madridu. Bolo mu jasné, že na letisku by mu výbušninu našli, preto si prenajal auto a na mape si stanovil cestu tak, aby po dvoch dňoch dorazil na hraničný priechod v Hondarribii na severe Španielska."

V takejto ťažkej situácií si to do Bratislavy ešte namieri platený zabiják a Viktor Herman zisťuje, že najlepšou obranou je útek. Ibaže mu to vnútorné nedá a keďže nechce utekať donekonečna, napadne ho spásonosná myšlienka. Ísť tam, kde to všetko začalo, kde začal celý príbeh a vysvetliť, či ozrejmiť, ako to bolo naozaj a čo všetko bola fikcia, alebo skutočnosť v jeho príbehu.

Už som vravela písala že Romana Brata môžem? Nielen preto, že píše zaujímavo, ale aj preto, že píše o krajine, ktorú milujem aj ja. Naproti jeho severu krajiny, som zaľúbená do juhu, nič na tom však nemení fakt, že krajina, kultúra a jedlo Španielov naozaj stojí za to.

Zaujímavosti:
--------VIDEO------
Na tomto mieste si môžete pozrieť video z Rozprávkovej noci v Knižnici pre mládež mesta Košice, v ktorom vystupuje Roman Brat s Gabikou Futovou. A z ktorého naozaj cítiť lásku k Španielsku a ku Kube, keďže je to ďalšia z jeho obľúbených krajín.
Inak dúfam, že za toto ma kolegyňa nezabije, lebo celé video už u nás zľudovelo, a je stále na prvých priečkach nášho knihovníckeho života. Až začujete ten rehot smiech, pochopíte :-D A kamera sa fakt nedala držať rovnejšie a netriasť ňou - pochopíte tiež.
Inak, budem sa snažiť si to u nej vyžehliť touto knihou, tak mi držte palce.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára