utorok 17. marca 2015

Stroud Jonathan - Lockwood a spol. 1: Vreštiace schodisko

Vydal: Slovart, 2014
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 376
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Londýn má vážny problém: pred päťdesiatimi rokmi sa začali všade zjavovať nie veľmi priateľskí duchovia všetkých foriem a tvarov. Dospelí sú proti nim bezmocní. Len deti, a len tie so špeciálnymi schopnosťami ich dokážu nájsť a vyhubiť. A tak ako huby po daždi vyrástli na každom rohu agentúry na ich likvidáciu, ktoré tvrdo bojujú o každú zákazku. Statočná a talentovaná Lucy Carlylová pracuje pre Anthonyho Lockwooda v malej agentúre Lockwood a spol., ktorá ako jediná odmieta patronát dospelých. Po nevydarenej zákazke im hrozí krach, keď sa na prahu zjaví nový zákazník. Lucy, Anthony a ich sarkastický spoločník George musia stráviť noc v najstrašidelnejšom dome v Anglicku a vyduriť odtiaľ nezvaných obyvateľov. Červená izba i Vreštiace schodisko si totiž žiadajú obeť za každú noc strávenú v ich dome.

Jonathan Stroud si získal čitateľov akčnými, napínavými a vtipnými knihami Amulet zo Samarkandu, Golemovo oko a Ptolemaiova brána. Nová séria Lockwood a spol. obsahuje navyše poriadnu dávku strašidelných príbehov, pri ktorých si nejeden čitateľ dvakrát rozmyslí, či sa ešte niekedy bude po polnoci zakrádať tmavými chodbami.

A ako to vidím ja?
Nielen Londýn, ale celú Veľkú Britániu trápi PROBLÉM. Niekde tých duchov straší viac, inde menej, niekde sa zhlukujú, inde ich skoro vôbec nenájdete. V každom prípade sa pred nimi treba chrániť, nosiť pri sebe rôzne obranné amulety či zbrane a po zotmení nevychádzať z domu. Pravdu povediac, pre mňa úplne nepredstaviteľná vec, respektíve takúto hororovú situáciu by som asi nechcela zažiť. Poznám duchov z rôznych kníh či filmov, niektorí boli fakt strašidelní, iní len tak povievali vo vetre. Jonathanovi Stroudovi sa podarilo vytvoriť svet, v ktorom duchov vidia len deti, v ktorom sa duchovia delia do kategórií, v tých do podkategórií, v ktorom exituje naozaj nebezpečenstvo. Preto sú tu namieste aj tri pravidlá, ktorých by ste sa mali silou-mocou držať:

1. Ak zbadáte ducha - utekajte!
2. Duch sa vás nesmie dotknúť - inak zomriete!
3. Duchov vidia a počujú len deti.

Kniha sa delí na 5 častí, alebo jednotlivých celkov, ktoré však na seba pekne nadväzujú, prípadne vysvetľujú, alebo sa prepájajú. Keďže predchádzajúcu tetralógiu Bartimeaus som čítala strašne-strašne dávno, v pamäti už mám diery. Pamätám si však, že na seba neskutočne nadväzovala, udalosti a akčné časti sa na seba nabaľovali ako novinový papier a ak ste si mysleli, že to už od napätia nevydržíte, nastal zásadný obrat.

Poteším vás, starý, dobrý Stroud je späť. Hneď v prvej časti nazvanej Duch, vás vláka do akcie, predvedie vám, ako sa zneškodňujú duchovia, ako použiť jednotlivé pomôcky, a keď od napätia neviete dýchať, a máte pocit že viete ako to dopadne, autor scénu zvrtne a ukončí, aby vám v druhej časti nazvanej Predtým podal vysvetlenie, ako to všetko začalo a ako sa vlastne Lucy s Lockwoodom spoznala a začali spolupracovať v jeho agentúre.

Potiaľ to bola celkom priemerná až nadpriemerná kniha, ale začala ma chytať a bola som zvedavá na jej ukončenie. V ďalších dvoch celkoch nazvaných Náhrdelník a Strašidelné panstvo vás autor celkom vtiahne do deja a trošku ho posplieta. Dozviete sa, že každá príčina má svoj dôsledok, že duša mŕtveho človeka sa upína nielen k svojim kostiam, ale i k veciam, ku ktorým mal silný citový vzťah. Z týchto vecí sa potom stávajú zdroje - čo sú vlastne schránky, v ktorých duch pobýva a z ktorých sa vynára, ak ide strašiť. A taktiež, že pomsta ducha, ale hlavne jeho vytrvalosť a sila k odhaleniu jeho smrti, či zlosť nad jeho smrťou môže byť neskutočne obrovská.

Trošku mi vadilo, že v knihe sa spomínajú agentúry, ktoré "riešia" tento PROBLÉM tým, že duchov doslova "mažú" z tohto sveta. Nikde však nebola ani zmienka o tom, žeby títo duchovia potrebovali pomoc, radu, proste niečo, aby odišli dobrovoľne. Ja viem, asi na mňa priveľmi vplýva seriál s Jennifer Love Hewittovou, ale keď ona bola taká skvelá sprevádzačka duší na onen svet, že z jej vplyvu sa dá naozaj ťažko vymaniť.

Ďalej bolo zaujímavé zistiť, že všade sa pohybujú len duchovia, ktorí zomreli nie príliš šťastnou smrťou, ktorí boli zavraždení, vzali si život sami, alebo zomreli pri nešťastnej udalosti. Nebol tam ani jeden duch, ktorý by zomrel šťastne v posteli - hm, tí sa asi nemajú prečo vracať späť.

Nemám rada, ak autor v poslednej časti knihy svojej knihy načrtne nejaký problém, alebo situáciu, prípadne nejaký nový zvrat a vy si musíte zadovážiť ďalšiu časť, pokiaľ chcete vedieť odpoveď. Stroud síce so mnou vybabral a v poslednej časti nazvanej Potom to spravil, ale ruku na srdce...táto kniha ma tak chytila, že mi to absolútne nevadí.

Vadí mi jedine to, že 2.časť tejto série nazvaná Šepkajúca lebka vyjde až 15.5.2015 a dovtedy sa uškvarím od netrpezlivosti :-)

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Knihu hodnotím veľmi kladne, je zaujímavá, pútavá a po dlhej dobe kniha, ktorá ma fakt dostala. K dokonalosti má len kúštik, ale predsa to na 5 hviezdičiek nie je, respektíve schovávam si ich na "Dokonalosť nad dokonalosť".

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára