utorok 19. mája 2015

Weir Andy - Marťan

Vydal: Ikar, 2014
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 408
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Je to najslávnejší človek na Zemi, až na to, že nie je na Zemi.

Bol jedným z prvých na Marse. Bude prvým, kto na ňom zomrie.

Pred šiestimi dňami sa astronaut Mark Watney stal jedným z prvých ľudí, ktorí pristáli na Marse. Dnes nepochybuje, že bude prvý, kto na ňom aj zomrie.
Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy „ľudský faktor“ so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.
Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka svojej vynaliezavosti, technickým schopnostiam a zarytému odhodlaniu vytrvalo bojuje s jednou neprekonateľnou prekážkou po druhej. Vystačí mu silná vôľa a hlboké znalosti na to, aby prekonal neprekonateľné?

A ako to vidím ja?
Stále vravím, že úvodná veta knihy vám povie veľa. Podľa nej zistíte, či sa vám kniha bude, alebo nebude páčiť. A ak začne vetou: "Som v riti.", za ktorou nasleduje záchvat smiechu (môjho), tušíte, že táto kniha bude bomba. Presne takto (v riti) sa cíti Mark, ktorý ostal sám na Marse. Ja na jeho mieste by som začala panikáriť, chystať si predčasnú smrť a utápať sa v žiali. Mark však takýto nie je. Je botanik a strojný inžinier k tomu. Už len tieto dve základné časti jeho vzdelania ho predurčujú k veľkým veciam, respektíve k jeho prežitiu.

Kniha je napeckovaná všelijakými možnými technickými detailami a priznám sa, niekedy dosť nudnými. Chápem, že pre správnosť a názornosť toho, ako sa Mark snaží prežiť sú nevyhnutné (no, možno pre nejakých vedcov), laik ako ja sa stratil už pri druhej vete, v ktorej sa spomína CO2, či O2, nevraviac o tom, že za toho si neviem spomenúť, aký vzorec má vodík :-) Nečudujte sa mi, diagram železo-uhlík (pre bližšie info o čom točím si na to kliknite), ktorý som sa potrebovala naučiť komplet so všetkými variáciami, mi sestra (hutníčka) vysvetľovala do 3 rána, aby som o pol 8 mohla ísť na skúšku. Skúšku som síce spravila na A, ale ten hrozný diagram ma strašil po nociach ešte dva týždne. Takže za tieto "technické a hlavne chemické excesy", ktorým nerozumiem ani zbla, strhávam pol hviezdičky, žiaľ.

Na druhej strane, spisovateľ má neuveriteľnú fantáziu. Inak by nemohol Markovi dať toľko možností na prežitie. Jedlo? Dopestujem si zemiaky. Hlina bez baktérií? V hnojive je ich dosť. Ako dostať hnojivo na Mars? Hm, asi každý tuší, čo sa ako hnojivo využíva. A teda rozotrieť svoje exkrementy s mŕtvou hlinou Marsu po celom ubytovacom habe.....fúúúj, ja by som tam nebývala. Nevraviac o tom, že voda sa získava aj recykláciou moču, vaňu neuvidíte aj 3 mesiace, atď, atď. Teda dosť drastické podmienky aj na skupinu otužilcov, nie na jedného človeka, bez možnosti komunikácie so Zemou, či kýmkoľvek iným. A vydržať tam rok a pol, čakať, či po mňa niekto príde, riešiť stále nejaké problémy s prežitím, plátať, opravovať... Klobúk dolu, Mark Watney je superman v ľudskej koži.

Doteraz bol pre mňa symbolom neohrozeného vesmírneho turistu Bruce Willis ako Harry vo filmovom hite Armageddon. No, nezbožňujte ho. Avšak po prečítaní tejto knihy, vážne rozmýšľam, že ak bude film len spolovice taký dobrý ako kniha, a Matt Damon vtipný ako Mark Watney, budem mať nového nielen knižného, ale aj filmového hrdinu. A tie nadávky v knihe pasovali ako riť na šerbeľ, veď, kde inde by sa dala použiť kombinácia:
"Už bolo, kurva, načase."

P.S. Spomínala som, že som tiež strojný inžinier? :-D

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára