nedeľa 27. decembra 2015

Palaciová R.J. - Obyčajná tvár

Vydal: Ikar, 2013
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 264
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Keď August (Auggie) Pullman prišiel na svet, lekári predpovedali, že sa nedožije rána. V detstve podstúpil toľko operácií, čo iní nezakúsia za celý život. Pre vrodenú poruchu, ktorej názov väčšina ľudí nevie ani vysloviť, má zdeformovanú tvár, potravu jedáva cez slamku alebo nadrobno pokrájanú, a nie je na to pekný pohľad. Málokto uhádne, kedy sa usmieva a kedy mračí. A predsa je to úplne normálny chalan, ktorý miluje Hviezdne vojny a chce žiť vlastný život.

Prvých desať rokov života nemal Auggie ľahkých, no až teraz stojí pred najťažšou skúškou zo všetkých – konečne ide do školy medzi „normálne“ deti. Musí sa pripraviť na zdesené pohľady spolužiakov aj posmech neprajníkov. Niekedy bude ťažké rozoznať, kto je skutočný priateľ. Nájde v sebe dosť síl, aby v škole vydržal, alebo sa vzdá a radšej zostane doma?

A ako to vidím ja?
Knihu som mala vo svojej knižnici už dávno, ale stále som ju nejako obchádzala. A možno som len čakala na vhodnejšiu dobu alebo čas, prípadne kniha čakala na mňa, kedy budem v tej správnej konštelácií hviezd, aby na mňa mohla zapôsobiť čo najviac. A musím povedať, teda napísať, že zapôsobila riadne.

Príbehom nás začína sprevádzať hlavný hrdina August, ktorý je na jednej strane úplne normálnym dieťaťom, majúcim rád rôzne veci a ľudí, ale na strane druhej má obrovský hendikep a tým je jeho znetvorená tvár. Do dnešnej doby (teda doby v knihe) prešiel skoro 30 operáciami. Deti sa ho boja, nazývajú ho rôznymi menami a Auggie vie, ako „chutí“ detská krutosť. Rodičia sa ho snažia chrániť, aj keď mu tým možno trochu ubližujú, ale viem ich pochopiť. Každá matka bráni svoje dieťa ako levica (ok, sú aj výnimky, ale tie sa matkami nenazývajú).

Príchod do školy je pre neho veľká výzva, ale aj hrozná skúsenosť. Avšak Auggie je chlapec, ktorý sa na všetko pozerá s nadhľadom, ktorý má bohatý vnútorný svet, obrovské srdce, vlastný humor a ktorý na seba pozerá ako na normálneho chlapca a snaží sa prekvapenie a odpor ľudí prehliadať. A to ho robí výnimočným a tak trochu zvláštnym vo svete ľudí, ktorí žijú okolo neho.

Napravo: R.J. Palacio, autorka knihy Wonder (Obyčajná tvár) a Michelle, jedno z detí so znetvorenou tvárou. Autor: Ikar

Postupom času si nachádza priateľov, a priatelia zisťujú, že je skvelé žiť v svete, v ktorom žije aj Auggie. Kniha je rozdelená akoby do 8 častí, dve z nich rozpráva Auggie, s ďalšími 6-timi nás oboznamujú Auggieho priatelia a sestra. Musím povedať = napísať, že kniha Obyčajná tvár je očarujúca a človeku dá úplne iný pohľad na hendikepovaných ľudí. Začne ich brať úplne normálne, bez zbytočného súcitu, ale na druhej strane nás robí ľudskými a všímavejšími voči druhým a svojmu okoliu. Za seba ju hodnotím veľmi kladne a odporúčam ju prečítať naozaj každému.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára