sobota 24. júna 2017

Kubašáková Zuzana – Škriatok v pyžamku a iné rozprávky

Vydal: Taktik, 2016
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 80
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Knižka rozprávok pre malých aj veľkých obsahuje situačné rozprávky, zamerané na rôzne výchovné problémy, ponúka zoznámenie sa s pani Zlosťou, unaveným hláskom, neposlušným zúbkom a ďalšími veselými postavičkami, prináša fotografie skutočných detí, ktoré sa zmenili na rozprávkových hrdinov vo svojich príbehoch, každá rozprávka obsahuje morálny alebo edukačný odkaz.

Knižka je ideálnym návodom na riešenie detských trampôt pomocou veselých príbehov.

A ako to vidím ja?
Musím začať takou malou okľukou. Síce je to verejne známe a píšem tento blog pod vlastným menom, takže ma nie je problém vypátrať. Pracujem v knižnici :-) Tento rok to bude už 20 rokov (bože, aká som stará :-) ). Denne som v kontakte s detskými knihami (keďže ide o Knižnicu pre mládež). A dá sa povedať že denne som v kontakte aj s novinkami známych či menej známych, alebo nových slovenských spisovateliek či spisovateľov, keďže práve ja (najväčší knihomoľ na svete, ha ha) mám na starosti nákup kníh do knižnice.

Ak sa objaví nová kniha na našom trhu, mojou úlohou je ju prečítať a zhodnotiť, či sa bude, alebo nebude nakupovať aj do knižnice (samozrejme, záleží aj od financií, keďže knižnica nekradne a musí sa spoliehať na svojho zriaďovateľa). Keď sa mi vďaka Simone z vydavateľstva Taktik dostala do rúk kniha Škriatok v pyžamku, veľmi som sa potešila. Kniha má na prvý pohľad zaujímavý dizajn. Neobsahuje len klasické ilustrácie, ale i nádherné fotografie.

Moje srdce knihovníka však doslova zapišťalo už po prečítaní prvej rozprávky. Na konci každej rozprávky sa totižto nachádza okienko s názvom Po rozprávke, s ktorým sa dá veľmi krásne pracovať. Nájdete v ňom otázky a pomôcky, ktoré vám prezradia čo ďalej. Napríklad pri rozprávke Škriatok v pyžamku si máte spomenúť na svoje detské hry, v ktorých hlavným nástrojom bola fantázia. Alebo si máte nájsť rituál, ktorý pomôže vášmu dieťatku zaspať. V rozprávke Nový domov si zase zaspomínate na svoje obľúbené hračky, kde všade ste ich brávali, aké na ne máte spomienky a hlavne, ako ste sa o ne starali.

Rozhodla som sa vyskúšať knihu najprv na svojom malom nezbedníkovi, ktorý bude mať onedlho (v auguste) 5 rokov. Začali sme hneď prvou rozprávkou O neposlušnom zúbku. Priznám sa, so zubami máme veľký problém. Okrem, toho, že horné zuby má Lukino vybité na polovicu, tak si ich aj nerád umýva a naháňanie okolo umývadla spojené s krikom je u nás skoro na dennom poriadku. Zo začiatku, keď sa zúbok v rozprávke odmietol dať vyčistiť sa Lukino usmieval, pretože si asi myslel to isté. Načo čistiť zúbky, že? Ale potom ho zaujal obrázok - ilustrácia, na ktorej boli nakreslené špinavé a deravé zúbky. Po prečítaní rozprávky sme mu vysvetlili, že zúbky sa musia čistiť, načo bez reptania odišiel do kúpeľne a prvýkrát si čistil zúbky bez kriku. Odvtedy je jeho obľúbeným slovom špina :-) (čomu sa veľmi teším, stačí povedať špina a ukázať kde je a malý sa uteká umyť, čistiť...dúfam že z neho nebude schizofrenik zameraný na čistotu, ale tá ŠPINA sa mi fakt veľmi páči :-D )

Rozprávka na Lukáška zabrala, ale chcela som si vyskúšať „účinok“ knihy aj na iných deťoch, ako len na svojom vlastnom. Knižnica - teda môj zamestnávateľ, má spoluprácu s Detskou fakultnou nemocnicou v Košiciach, kde chodievame každý pondelok čítať deťom (striedame sa stále iné kolegyne). Zabávame ich nielen čítaním, ale i scénkami, hádankami, divadielkom a trošku ich v ich smutných nemocničných dňoch rozveselíme. Rozprávka Pani zlosť bola presne to, čo som potrebovala. V rámci rozprávky som príbeh prerušovala a pracovala s deťmi (všetky pomôcky a návody opísané v časti Po rozprávke som aplikovala už v priebehu čítania rozprávky). Takže sme nadávali pajkovi, hádzali sa na zem, skákali, tancovali na pesničku, šteklili sa a nakoniec sme pani Zlosť vyhodili z okna :-D.

Kniha sa dá využiť nielen na individuálnu prácu s dieťaťom, ale dá sa s ňou pracovať i formou zážitkového čítania, pri ktorom dieťaťu – skupine detí vysvetlíte na samom príbehu, čo bolo správne, ako by sa mali zachovať, či čoho sa majú vyvarovať.
Určite by sa dalo s každou rozprávkou pracovať viac. Netreba sa držať len predpísaných pomôcok na konci každej rozprávky, po druhom prečítaní knihy ma napadali ďalšie a ďalšie možnosti, ako by sa s ňou ešte dalo pracovať, napadli mi úplne iné otázky a možnosti. Aj keď, mám jednu výčitku. Po rozprávke O vraňom kráľovstve (kde si deti nechceli strihať nechty) je návod, ako si môžeme sami zmeniť rozprávku napr. na rozprávku o sokolom kráľovstve pre detičky, ktoré si nechcú umývať vlásky, králičie kráľovstvo – nechcú umývať zúbky a pod. Čo? Ako? Ja si prosím pokračovanie, lebo toto nevymyslím. Fakt!

Moje hodnotenie:
Kniha Škriatok v pyžamku a iné rozprávky neobsahuje len rozprávky. Obsahuje pomôcky a návody podávané rozprávkovým spôsobom. Je skvelé, že sa rozprávky viažu presne k tým veciam, s ktorými majú rodičia a hlavne ich deti najväčší problém a zároveň nenásilnou a usmievavou formou nás učí, ako ich zvládnuť a naučiť sa ich (lebo aj také chodenie na záchod je veda s veľkým V). Za mňa túto knihu naozaj odporúčam, myslím že čestné miesto v knižnici každého dieťaťa si právom zaslúži.

(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Taktik. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára