štvrtok 1. júna 2017

Kellyová Mary Louise - Náboj

Minulosť každého raz dostihne

Vydal: Ikar, 2016
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 384
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Jedno slovo: Náboj! Tak málo stačí, aby sa krásnej a inteligentnej profesorke francúzskej literatúry zmenil život. V zlomku sekundy zistí, že všetko, čo doteraz žila, je klamstvo.

Štyridsaťročná profesorka francúzskej literatúry Caroline Cashionová začne mať bolesti v zápästí. Na lekárskom vyšetrení zistia, že ich príčinou je náboj, ktorý má v oblasti krčných stavcov. Caroline vôbec netuší, ako sa tam ocitol. Požiada rodičov o vysvetlenie, no s prekvapením zistí, že je adoptovaná a jej biologických rodičov v Atlante zastrelili, keď bola ešte dieťa. Aj ju vtedy postrelili, ale prežila. Páchateľa nikdy nechytili.

Šokovaná Caroline sa rozhodne pátrať po svojich koreňoch, snaží sa zistiť podrobnosti spojené s týmto prípadom. Vyhľadá novinára, ktorý kedysi o vražde jej rodičov písal. Ten jej navrhne, že s ňou urobí rozhovor, čo by mohlo vyvolať záujem verejnosti a pomôcť jej odhaliť pravdu. Zrazu sa však z temnej minulosti vynára čoraz viac postáv, ktoré o prípade niečo vedia. Caroline pátra po vrahovi ďalej na vlastnú päsť, lebo chce stoj čo stoj zistiť, čo sa vlastne stalo a prečo. Lenže aj vrah číta noviny...

Psychotriler Náboj sa vám dostane pod kožu, ovládne vašu myseľ i fantáziu a donúti vás rozmýšľať nad mnohými nezvyčajnými vecami.

A ako to vidím ja?
Kniha Náboj sa tvári ako psychotriller. Netuším, ako by mal správny psychotriller vyzerať (keďže túto kategóriu prednostne nečítam). Ale ak by som sa mala krčiť v rohu postele, vyhrýzť si nechty do krvi a šklbnúť sebou pri každom buchnutí u susedov... tak nič také sa nestalo (a na nechty som musela použiť nožničky a pilník, hm). Správna kategória by mala podľa mňa byť román s nádychom trilleru, alebo rodinná dráma s kriminálnou zápletkou (viem, že nič také neexistuje), ale pasovalo by to tam viac.

Čo napísať k deju? Caroline je skoro 40-ročná profesorka, skoro skrachovaná existencia, ešte že nezačala piť. Dobre, dobre, skrachovaná určite nie, ale stará dievka áno. A naivná až svet. Pri magnetickej rezonancii jej po bolestiach ruky zistia v krku náboj. A tam to všetko začína. Ako sa tam dostal? Kým naozaj je? Táto časť bola zaujímavá, ale tá krimi zápletka už menej. Chápem, že vrah sa bál, aby ho nenašli. Jeho konanie sa dá pochopiť a očakávať. Malo to dej, malo to spád. Vedela som si predstaviť, že takto nejako by to mohlo prebiehať.

Ale čo ten záver?? To myslela autorka smrteľne vážne? Či ho len zbúchala narýchlo v rámci americkej propagandy – „Oko za oko, zub za zub“? A kde je to obľúbené – „Kto do teba kameňom, ty do neho chlebom“? Kde je to – „Spravodlivosť zvíťazí“? Kde je polícia – „Pomáhať a chrániť“? Asi si budem musieť vziať naozaj príklad z Ameriky. Konečne si spravím zbrojný preukaz, kúpim si peknú 38 a ak náhodou mi niekto niečo spraví... vykašlem sa na políciu, FBI a neviem aké organizácie ešte, a vybavím si to ručne-stručne sama. A potom ujdem na koniec sveta a budem dúfať, že ma nikdy nikto nenájde. Och Bože, prečo si prosím dovolil tak dokafrať ten záver??

Moje hodnotenie:
Kniha by mohla byť celkom fajn, ale ten záver to fakt „zabil“.

(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára