pondelok 2. marca 2015

Hajduková Michaela Ella - Všetky moje tváre

Vydal: Ikar, 2012
Väzba brožovaná bez prebalu
Počet strán: 336
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Aké je to prežiť vlastnú smrť?
Nina Ráczová to vie. A niečo medzi nebom a zemou rozhodlo, aby vedela ešte viac. Jej život ovládnu tajomné vízie, v ktorých žije životy iných žien v iných storočiach.
Prečo žije život Neure-Merit, druhej ženy faraóna v starovekom Egypte, prečo musí prežívať bolesť grófky Alžbety Bátoriovej, keď prichádza o deti i muža, prečo cíti tyranské ruky svojho manžela ako lady Violette vo viktoriánskom Anglicku?
Čo sa s ňou vlastne deje a prečo?


A ako to vidím ja?
Predstavte si situáciu, že v jednej sekunde stratíte skoro všetko. Svojich rodičov, partnera, svoj bezpečný svet a musíte sa pozviechať a začať odznova. Sama, v novom dome, zbierať nové skúsenosti, nové zážitky, ale aj nové trápenia. Hlavná hrdinka Nina príde pri autonehode o svojich rodičov. Akoby toho nebolo málo, opustí ju aj jej priateľ a sama má na mále, keď umrie na celú minútu na operačnom stole.

Zo začiatku mi liezla Nina riadne na nervy ako "prežívala" smrť rodičov. Ja viem, je to rana pre každého, ak príde o svojich rodičov, ale úprimne, s rukou na srdci, nie je to koniec sveta. Existujú podľa mňa väčšie životné rany. Človek je však silný tvor, ktorý sa dokáže pozviechať a prežiť skoro všetko (ok, nebudem viac rozoberať, pár výnimiek sa stále nájde). Až neskôr som si povedala, fajn, ja sa na to pozerám inak, ako silná žena. Ale čo ak je Nina slabá, citlivá žena, na ktorú je to všetko jednoducho priveľa? A začala som ju chápať.

Ak si odmyslíme hororový začiatok, ide o fajn ženský román, v ktorom vystupujú tri kamarátky, riešiace svoje každodenné problémy, starosti, podnikanie, radosti, či vzťahy. Každá má iný príbeh, iné zázemie, iné podnikanie alebo záľubu, ale všetky tri sú prepojené, všetky tri sa dopĺňajú ako dieliky skladačky (btw aj ja chcem také super kamarátky).

Vráťme sa však na začiatok k Nininej smrti. Tým, že sa jej stalo, čo sa stalo, nadobudla nové - hm.. Schopnosti? Vízie? Prekliatie? Dalo by sa to vysvetliť všelijako. Existuje rôzna literatúra o živote po smrti, o návrate do minulých životov, o reinkarnácií. Niektorí ľudia tomu veria, iní nie. Niektorí vraj takéto schopnosti majú, iní nie. A Nina má vízie. Vízie svojich predchádzajúcich životov. Životov, v ktorých bola šťastná, ale aj trpela. Životov, v ktorých vykonala niečo dobré a niečo zlé. Životy, ktoré ju prenasledujú, a pomocou ktorých má asi niečo zmeniť.

Všetko začalo v Egypte, kde žije ako Nere-Merit, druhá manželka faraóna, ktorý ju veľmi miluje. Pokračuje Uhorskom a známou Alžbetou Báthoryovou s jej milovaným manželom Ferencom. Neskôr sa ukrýva v Anglicku pred tyranským manželom ako Violetta Vulcanová. Španielskeho panovníka Luisa by si nemala dovoliť milovať, to predsa prostitútky a zvlásť Theresa Vileare veľmi dobre vie. Ale keď on ju v nevestinci stále navštevuje... A ukrývať sa v Nemecku počas 2.svetovej vojny v roku 1944 v nemocnici pod cudzím menom, milovať nemeckého dôstojníka, zvlásť ak ste židovka, tiež nemusí skončiť veľmi dobre.

Pri čítaní týchto vízií som si spomenula na knihu Osudný medailón, ktorá mala podobný štýl, štyri rôzne príbehy o dvojiciach, ktoré museli o svoju lásku bojovať, alebo sa jej vzdať. Nina má však ťažšiu úlohu. Prečo všetky jej vzťahy majú katastrofický scenár? Čo sa dialo v jej minulých životoch? Urobila niečo také hrozné, že si nezaslúži byť šťastná?
Priznám sa, knihu som čítala do pol 2 rána. Nevedela som ju pustiť z rúk. Súčasnosť sa prelínala s minulosťou, s víziami, a ja som chcela viac. Chcela som vedieť prečo. A keď som išla spať, chcela som....(myslíte si, že by som mohla byť v minulom živote Marilyn Monroe? hm...ak nie, potom o tom budem aspoň snívať :-) )

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára