štvrtok 27. októbra 2016

Hajduková Michaela Ella - Nájdem ťa v čase

Vydal: Motýľ, 2015
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 240
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Zahrávať sa s časom znamená všetko získať alebo všetko stratiť!

Budúcnosť nie je ružová, ale ani čierna. Má bielu farbu. Svet už celé roky leží pod záľahou snehu, a tí, čo prežili, našli svoj nový domov v moderných podzemných mestách. Nia žije v meste Sirisan. Nevie sa vyrovnať s večnou zimou a ťažkou stratou, ktorú jej priniesla.

Jej svet chytí stratené farby, keď sa stane súčasťou tajného výskumu cestovania v čase. Ďaleko v minulosti spoznáva muža, ktorý dokáže roztopiť jej zamrznuté srdce a prebudiť v nej city, o ktorých netušila, že ich je ešte schopná.

Cestovanie v čase má však svoje pravidlá. Práve Niinou úlohou je zabezpečiť, aby výskumníci nevzbudzovali pozornosť. Lenže osud má často zvláštny zmysel pre humor. Čo sa stane, ak sa pravidlá porušia? A môže vôbec prežiť láska, ktorú delí hmla tisícročí?

A ako to vidím ja?
Predstavte si zimu. Riadnu zimu. Všade je bielo, vonku je -50 stupňov, možno i viac, všetko živé zamŕza, nebo halia šedé oblaky a vy už riadne dlho nevidíte slnko. V takomto svete žije Nia. Ľudia sa už dávno presťahovali pod zem, kde si vybudovali byty, celé mestá, dokonca majú umelé slnko. Len Nia sa silou vôle drží posledných nádejí a jej byt má aj horné poschodie do sveta tam vonku. Veď čo ak jedného dňa vyjde slnko?

Nečaká len na slnko, ale zároveň sa aj schováva vo svojej osobnej hrobke, spomína na svojho druha a nevie sa vyrovnať s jeho smrťou. Jej prácu by som brala všetkými desiatimi, ak by som žila v jej svete. Pracovať v archíve, uchovávať tisíce kníh, reštaurovať ich, dozvedať sa všeličo o svete, ktorý existoval, ale ktorý žiaľ zanikol. Povedala by som, že Nia nie je len archivárka a historička. Je aj knihomoľ, a minimálne taký veľký ako ja. Takže nečudo, že mi bola sympatická od prvej prečítanej stránky, respektíve tej časti, kde som sa o jej zamestnaní mohla dočítať viac.

Možno by sa utápala ďalej v svojom seba-smútku, ak by ju jej sestra Patrisa nepožiadala o pomoc pri tajnom výskume času. Áno, áno, ak vás zaujíma história a radi cestujete v čase aspoň v mysli, predstavujete si minulé životy a svety, natrafili ste presne na knihu, ktorá vám to ponúkne. Priznávam, prvá cesta časom ma poriadne prekvapila. Očakávala som nejakú veľmi špeciálne nabitú akciu, niečo temné, možno hrôzostrašné, ale... Nia si vychutnáva dve hodiny na lúke obkolesenej stromami, v teplom letnom dni. Ak sa však vžijete do jej pocitov, do pocitov človeka, ktorý už sedem rokov nevidel slnko... Myslím, že spisovateľka nám ponúkla presne to, čo sme neočakávali, ale čo som ja žrala úplne najviac a v duchu jej tlieskala za super prvú cestu časom.

Tých ciest bude samozrejme viac, Nia nás vezme do rôznych časových období, uvidíme rôznych ľudí z našej minulosti, ale ocitne sa aj v našej prítomnosti, v ktorej stretne zaujímavého človeka a do ktorého sa zamiluje. Neviem presne, kam by som zaradila túto knihu. Nie je to len romantická literatúra, tak ako to nie je len dystópia. Ak by som mala založiť novú kategóriu, nazvala by som ju romantická dystópia :-) Fanúšikom ťažkých fantasy a dystopy kníh možno nebude celkom po chuti, ale romanticky založené duše si pri nej zaochkajú a po prečítaní budú zamilovane kukať niekam do steny alebo na svojho milého. Na druhej strane, nemôžem dať knihe plný počet bodov. Nie kvôli chybám, alebo tomu, že by sa mi kniha nepáčila. Ale ak porovnám, že už som čítala aj lepšie dystopické knihy, bolo by to nefér voči nim. Napriek tomu knihu hodnotím veľmi kladne. Svojich čitateľov si určite nájde.

A mimochodom, všimli ste si tú nádhernú obálku? Za tú musím naopak pol hviezdičky pridať a zároveň zablahoželať vydavateľstvu Motýľ za skvelú voľbu. Naozaj si dávajú na obálkach záležať.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára