pondelok 3. augusta 2015

Lehane Dennis - Sbohem, baby

Vydal: Olympia, 2008
Väzba brožovaná bez prebalu
Počet strán: 356
Jazyk: český

Anotácia:
Bostonští soukromí detektivové Patrick Kenzie a Angela Gennaro usilovně pátrají po zmizelé čtyřleté holčičce. Ta zmizela tak dokonale, jako by nikdy neexistovala. Pak zmizí další dítě...a detektivové zjišťují, že média mají zájem spíš o senzační zprávy, než o nalezení dětí. Následuje půlnoční předávání výkupného, při kterém dojde k divoké přestřelce.

Město je plné tajemství a hněvu a jakési tajné síly mají zájem na tom, aby se dítě nikdy nenašlo. V tomto složitém světě nejasných vztahů a lží, kde pachatelé jsou možná lepší než jejich oběti, Patrick a Angie brzy zjišťují, že ti, kteří dítě hledají, riskují život, a že by možná věci měly zůstat tak, jak jsou.

Od tajemného úvodu až k šokujícímu závěru Dennis Lehane potvrzuje, že patří mezi nejlepší současné vypravěče a je jisté, že tato kniha bude patřit mezi nejnapínavější romány tohoto roku.

A ako to vidím ja?
Hnusná kniha. Nie, nebojte sa, kniha je napísaná super. Detektívky síce veľmi nemusím, ale sem-tam si nejakú prečítam. Od tohto autora som si kúpila knihu Prekliaty ostrov, ale ešte som sa k nej ani nedostala. Iba som videla film a ten bol ozaj super. Keď som zbadala túto knihu, a zistila, že bol podľa nej natočený film, rozhodla som sa ju kúpiť, prečítať a chystala som sa aj na film, ale teraz neviem.

Prečo? Ako matka malého dieťaťa, neznášam všetky knihy, filmy, články v novinách, kde sa píše o znásilnení a vraždách malých detí. Jednoducho mi pri tom tak stíska srdce, že nie som schopná to dopozerať, či dočítať bez sĺz. Myslela som, že to skúsim pri tejto knihe a aj keď som tušila, že to nebude prechádzka ružovou záhradou, niektoré pasáže boli naozaj pre silné povahy.

Knihou sa nesie jedna línia únosu malej 4-ročnej Amandy. Zmizla a nikto nevie kam. Vzhľadom na jej matku, ktorá sa o ňu neveľmi starala, chodievala po krčmách a drogovala, nechávala ju v nezamknutom byte sa tomu ani niet čo čudovať. Ale ide predsa o malé dieťa! Keď unesú 8-ročného Samuela, ľudia chcú len senzácie a nestarajú sa o nájdenie detí. To sme naozaj až tak neľudskí a vyprahnutí bez štipky súcitu? O novinároch pomlčím, o nich som stratila ilúziu už dávno.

V knihe je dosť postáv, policajtov, agentov, súkromných detektívov, aj tých zlých, mafiánov, priekupníkov a podobne. Priznávam, niektoré časti som preskakovala, strácala som sa v nich a nebavilo ma ich čítať. Samuelov osud ani neopisujem, je mi zle, len keď si pomyslím, čo všetko sa s ním dialo. Viem, že je to knižná postava, ale...

Musím však aj trochu spoilerovať. Predstavte si, že vidíte, či poznáte dieťa, o ktoré sa jeho matka nestará, ktoré je jej ľahostajné, ktoré však môže mať nádej na lepší a krajší život v inej, milujúcej rodine. Jediným problémom sú zákony. A ak by ste zistili, že za tým všetkým sú policajné ruky zákona – prezradili by ste ich? Toto je inak pre mňa veľká dilema, pretože by som chcela aby každé dieťa vyrastalo s rodičmi, ale na druhej strane hlavne v milujúcej rodine. Ako teda skončí osud Amandy, si musíte už prečítať sami :-)

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára