nedeľa 25. januára 2015

Mojsej Braňo - Vytriezvenie

Vydalo: Ringier Axel Springer Slovakia , 2014
Brožovaná väzba
Počet strán: 196
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Úprimná spoveď Braňa Mojseja o najtemnejších stránkach jeho života.
Vytriezvenie je knižnou prvotinou kontroverzného Braňa Mojseja. Pamätáte si ešte, keď titulky časopisov kŕmili jeho opilecké fotky? Teraz máte exkluzívnu šancu prečítať si všetko o hudobníkovej závislosti. Jeho otvorená, ba miestami až intímna spoveď bude určite atraktívna nielen pre jeho priaznivcov, ale aj pre jeho odporcov. Autor, ako jedna z mála známych osobností, v knihe otvorene priznáva svoju závislosť na alkohole, ktorá ho prenasleduje od puberty až po súčasnosť. Opisuje všetky etapy svojho života, ktoré sú nasiaknuté pachom destilátov a piva a nájde sa v nich každý čitateľ, ktorý aspoň raz okúsil ako chutí Majster alkohol. Autor v knihe nevynechal ani tie najtemnejšie stránky problémov s alkoholom. Prečo začal už v puberte chľastať, čo sa odohráva za múrmi psychiatrií a protialkoholických liečební, prečo sa pokúsil o samovraždu, kto ho chcel kompromitovať žúrom s prostitútkami?
Ako autor sám tvrdí, rozhodol sa zverejniť veci, o ktorých nikdy predtým verejne nehovoril a najradšej by ich zmazal zo svojho života.
Vytriezvenie je kniha o človeku, ktorý cez triezvenie z alkoholu vytriezvel aj zo vzťahov vo svojom okolí i zo vzťahov v našom šoubiznise.

A ako to vidím ja?
Už keď som si knihu kupovala, nečakala som od nej veľa. Veď čo už môže človeku dať alkoholik a ešte k tomu "TEN" Mojsej? Som rada, že som si to nemyslela dlho. Kniha sa rozbieha pomaličky, autor - Braňo (dúfam že sa neurazí ak ho budem oslovovať menom, ale viete, to my Košičania sme takí priateľskí), začína rozprávať svoj príbeh pekne od začiatku. A ak je začiatok naozaj začiatkom, musí začať zrodením. V tomto prípade Braňovým. Predostiera nám príbeh svojho detstva, spomienok, školskými časami a... mne sa to začína páčiť. Príbeh má zatiaľ hlavu aj pätu, Braňo sa vyjadruje naozaj dobre. Dlhšiu časť sa venuje strednej škole, kde to všetko začalo - jeho alkoholizmus, zatiaľ v takom pomalom študentskom spíjaní, ktorým si prešiel asi každý. Veď, ak sa zamyslím, tiež som nebola iná (teda nie žeby som sa spíjala od rána do večera), ale ak sa išlo v sobotu na diskotéku alebo zábavu, nasucho to nebolo nikdy :-) Príbeh teda odsýpa, nenachádzam hluché miesta (ignorujem moje drahé dieťa ktoré treba prebaliť), lebo ja chcem vedieť čo bude ďalej.

Každá kapitola má svoj nadpis, aby sme vedeli kde sa bude odohrávať (Koniec štúdia, začiatok katastrofy alebo Začiatky v šoubiznise). Páči sa mi, že pod názvom každej kapitoly je obsah alkoholu v percentách (50% či 25%) a teda už pri čítaní začínate pomaly tušiť, ako to bude prebiehať a koľko toho milý Braňo popije. Pravdivo priznáva, čo všetko kvôli alkoholu zmeškal, ako si doriadil život, ako sa prestal starať o syna, ako mu zlyhali obe manželstvá, ako si sám dobabral hudobnú kariéru, ako to bolo s tými prostitútkami v Tatrách - a teda sa potvrdilo moje podozrenie že to bolo narafičené, lebo... Prepáčte, ale poznáte totálne ožratého chlapa do nemoty, ktorému sa posta...toto?? A ešte žeby tam mal ženy dve?

Pravdu povediac som mala Braňa za totálneho chudáka, za príživníka, ktorý sa dobre oženil, za chlapa, ktorý nemá vlastný názor. Po prečítaní knihy musím skonštatovať, že som sa veľmi mýlila. Podnikal dlho predtým ako stretol Noru, mal naštartovanú kariéru ktorá by mu možno vyšla nebyť alkoholu a v poslednom rade, celá kniha má veľmi dobrý dej, rýchlo sa číta a páči sa mi štýl Braňovho vyjadrovania - bez pretvárky, bez nadávok, bez nejakého veľkého negativizmu. Priznáva vlastné zlyhania a stáva sa tak pre mňa viac človekom.

A ak by ste čakali nejaké dlhé a zložité ohováranie Nory, či prepieranie ich špinavej bielizne, nečakajte nič. V tomto ohľade je naozaj mužom s veľkým M a necháva si svoje špinavé prádlo pre seba. Veď sa aj vraví: "Čo je doma, má pred cudzími doma aj ostať."

Keďže viem (v okolí poznám takýchto ľudí), aký ťažký je život s alkoholikom, ako to zasiahne nielen celú rodinu, ale i širšie okolie, ktoré si o vás šušká ostošesť, alebo vás ľutuje, a ako ťažko je s takým človekom pracovať, pomáhať mu (ak chce a má záujem), skladám Braňovi poklonu k napísaniu tejto knihy.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára