štvrtok 28. januára 2016

Nelson Jandy - Dám ti aj slnko

Vydal: Slovart, 2015
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 352
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Kvôli tebe som sa vzdala skoro celého sveta. Slnka, hviezd, oceánu, stromov, všetkého...
Výnimočný príbeh od autorky románu Nebo na dosah. To pravé pre nedočkavých fanúšikov Johna Greena, Gayle Forman a Rainbow Rowell.

Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci. O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život..

A ako to vidím ja?
Nemôžem hodnotiť celú knihu, pretože... pretože som sa dostala po stranu 67 a tam som knihu pekne zavrela a odniesla ju späť do knižnice. Tak!

Knihu tvoria jednotlivé kapitoly, písané buď z pohľadu chlapca / Noe, alebo dievčaťa / Jude. Príbeh začína Noe, ktorý kreslí akty, zameriava sa hlavne na mužské genitálie a nebyť zmienky v anotácií, že pôjde o gaya, pochopíte to po 3 stranách. Lebo jemu sa práve páčia tie časti, ktoré si inak muži zakrývajú. Nachytajú ho dvaja surfujúci chalani, ktorých sleduje a kreslí. Popri mučení si prezerajú jeho blok s kresbami a chcú ho hodiť dolu zrázom, a Noe sa modlí, aby neprišli k posledným kresbám, pretože ich nakreslil nahých a vychádzajúcich z vody držiac sa za ruky.

Celá tá časť je pretkávaná vetami typu: Chlapec v tmavom – autoportrét, Jude žiari – portrét, maľba a neviem čo, aby sme akože zistili, že Noe maľovanie miluje a mne to išlo na nervy. Do toho tam bolo jeho akože zmýšľanie a rozmýšľanie a odbiehavanie k iným veciam a to som chcela knihu odložiť po tejto prvej kapitole, ale dala som šancu i tej druhej.

Tú rozpráva Jude po 3 rokoch, kde ona je na umeleckej škole, vyzerá že ju to nebaví a silou mocou tam je a Noe tam nie je (to sa dozvieme na konci prečo – no čo, bola som zvedavá ako to vôbec končí, alebo či pôjde o niečo prevratné). Z Jude som mala silne negatívny pocit, mama zomrela (netušila som či aj otec, o ňom zmienka nebola, našla som ho až na konci knihy, takže žil). A pletú tam mŕtvu babičku, s ktorou si Jude rozumela, ktorá zanechala nejaký denník, o ktorej Jude stále premýšľa, a spomína, a cituje z jej „biblie“, a ja som sa tak nudila ako pes, že som knihu zavrela a .. hej, vrátila do knižnice. Ak by som si ju kúpila, asi by ma porazilo od zlosti za zbytočne vyhodené peniaze.

Asi nie som cieľová skupina, na mňa kniha pôsobila príliš opisne, príliš neusporiadane a príliš nezaujímavo. Príbeh sa na môj vkus rozbiehal príliš dlho a keďže som nedočkavý človek, ktorý chce akciu hneď, nudila som sa. A nie, neľutujem, že som knihu nedočítala. Pre svoju veľkú zvedavosť som ju ešte prelistovala, prečítala posledných 20 strán a spokojne odniesla...hej, tam. A áno, nikdy viac po nej nesiahnem.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

1 komentár:

  1. Dadka, tak ja som ju dočítala a musím povedať, že sa mi veľmi páčila. :)

    OdpovedaťOdstrániť