streda 30. marca 2016

Farkašová Kristína - Som mama

Vydal: Ikar, 2015
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 296
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Úspešná slovenská herečka, moderátorka a kreatívna autorka vtipných prúžkovaných tričiek Kristína Farkašová je šťastnou mamou dvojičiek Ely a Matildy.

O svojich skúsenostiach a zážitkoch s tehotenstvom a materstvom začala písať vtipný blog a ten oslovil množstvo mamičiek.

Pre všetkých, ktorým je jej humor blízky a téma sa im zdá viac než príťažlivá, vydáva knihu, v ktorej sa hrdo hlási k tomu, čo jej robí najväčšiu radosť: Som mama!

A ako to vidím ja?
Vždy som chcela mať dvojčatá. Alebo trojčatá. Veď to musí byť také krásne. Dve, alebo tri rovnaké dietky, rovnako oblečené, rovnako poslušné, rovnako vycvičené, rovnako sa učiace, rovnako robiace skoro všetko = jedna báseň. Aspoň som si to myslela. Pokiaľ neprišlo na lámanie chleba.

Som mama. Mám síce len jedno dieťa, ale hrôza ma po čase obchádza z toho, že by tie deti boli dve. To by ma mohli rovno vyviesť nohami napred, ešte by som im pomáhala a rukami sa odrážala, nech to ide rýchlejšie. Ale nie. Obdivujem všetky dvoj, troj a viac-matky. Iste, chce to riadnu organizáciu, plánovanie a nadhľad. Veľmi veľa nadhľadu, humoru a nepripúšťanie si všetkého k srdcu. A hlavne to ma zaujalo na knihe Som mama. Autorka berie veci s nadhľadom, s humorom, ale hlavne veľmi pozitívne a optimisticky.

Pri niektorých častiach som sa pristihla, že ich porovnávam so svojím obdobím, svojím tehotenstvom, pôrodom, materstvom a ľutujem, že tá kniha nevyšla skôr. Veď, nikto mi nepovedal, že po pôrode mi ostane brucho, akoby som vôbec nerodila, že onú ženskú časť neuvidím naozaj dlho, že po cisárskom sa nedá smiať, nieto ešte po 24 hodinách vstať z postele a že všetko ide naozaj ťažko. Na druhej strane, Kristínine knedle majú s mojím synom niečo spoločné. Geneticky príbuzní určite nie sme, ale tým deťom toto musel niekto naliať do hlavičky, inak by sa nesprávali skoro identicky.

Apropo, niečo mám spoločné aj s autorkou knihy. Ani ja neznášam slovné spojenie „No počkaj“, evokuje to vo mne rozprávku o vlkovi a zajacovi. A nie, aj keď počkám, toto moje dieťa určite robiť nebude (aspoň dúfam). No dobre, tak bude, ale prenesiem sa cez to. Inak je kniha naozaj nabitá informáciami a dovednosťami, ktoré nikde inde nezoženiete. Vedeli ste napríklad, že:

- ak niekto robí hluk, viete ho prekliať a jeho deti, alebo vnuci sa tak skoro nevyspia? Naozaj, veľmi dôležité príklady sú od strany 123.
- deti sú čisté duše? A treba sa od nich učiť. Môžte od nich napríklad odkukať aj to, ako sa treba zachovať k okoliu, keď vám rastú zuby – od strany 107. Alebo si to môžete prečítať na tomto odkaze.
- za ťažké detstvo a rôzne neúspechy môže dĺžka kojenia vašej matky? Fakt! Rýchlo si nalistujte stranu 201 a zistíte to sami.

Pravdu povediac, pri niektorých častiach som sa naozaj od srdca a riadne zasmiala. Sama som na rôznych mamičkovských fórach hľadala informácie, študovala, čo sa dalo a prepáčte mi za pravdivú odpoveď, ale niektoré ženy sa "pripečené" asi narodili. Inak si to vysvetliť neviem. A som rada, že si z niektorých takýchto „múdrostí“, ktoré nájdete naozaj všade, autorka vystrelila, respektíve ich humornou formou uviedla tam, kam patria. Medzi humor, lebo vážne sa naozaj nedajú brať.

Kniha Som mama je úžasne ilustrovaná otcom Kristíny Farkašovej - Borisom Farkašom, naozaj zaujímavo a originálne zalomená a graficky upravená. Zo začiatku som sa dosť bála väzby a čakala, že sa mi behom čítania rozpadne v rukách, ale svete div sa, nestalo sa. Podobnú úpravu a zalomenie majú aj napríklad knihy zo série Zošidlo a musím povedať = napísať, že sa mi táto úprava naozaj páči. Vo vnútri knihy nájdete aj tetovačky so sloganmi ako Som mama, Nie, nie som tučná, som tehotná, alebo hanblivého bociana so šípkou a slovami To on. Za mňa osobne sa mi najviac páči tetovačka !Nie! Nemôžete ho chytať! Ak by som ju mala skôr, potlačila by som si ňou celý kočík :-)

Na záver pridávam ešte odkaz na video, v ktorom vám niečo o svojej knihe prezradí samotná Kristína Farkašová. - VIDEO -

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára